woensdag 20 januari 2010

Mobile Design and Development , Voor U Gelezen


Voor U Gelezen in ca. 4 uur in een wiebelende auto

Titel: Mobile Design and Development: Practical Concepts and Techniques for Creating Mobile Sites and Web Apps
Auteur: Fling, Brian
Paperback: 336 pages
Publisher: O'Reilly Media; 1 edition (August 24, 2009)
Language: English
ISBN-10: 0596155441
ISBN-13: 978-0596155445

Dit boek schetst een uitgebreid beeld van het mobiele landschap. Dit landschap is zo snel in beweging dat de auteur beweert dat alles ouder dan 6 maanden al weer ongeldig is en vergeten kan worden. Anders dan de titel doet vermoeden komt coderen voor mobile web vrijwel niet aan bod. De doelgroep van dit boek is dan ook veel breder dan ontwikkelaars alleen en zeker ook aan te bevelen voor iedereen die in projecten stapt die raken aan het mobiele domein. Er komen veel verfrissende inzichten aan bod hoewel de auteur soms een beetje doordraaft.
Het boek geeft ook goed inzicht in wat je beslist niet moet doen en naar mijn mening is dan ook de allerbelangrijkste uitspraak: Don't convert, Create
Meest weerzinwekkende uitspraak: good mobile design will make the lifes of peoples better.
Ik heb zelf geen mobiel en heb niet het idee dat ik wat mis en zeker niet als ik naar mijn grommende en zwetende medemens kijk die zich op het Mobile 2.0 web durft te begeven.

In een vogelvlucht de inhoud van het boek
  • Hoofdstukken 1 tm 3
Deze schetsen de historie van mobile devices en bijbehorende 'ecosystemen' zoals platforms en application frameworks (androïd, windows mobile, java etc.) De scope van mobile web wordt als enorm beschouwd en ook wel 'the seventh mass medium' genoemd
(print,recording,cinema,radio,tv,internet....mobile) welke spoedig het conventionele internet gebruik zal overstijgen. Dit omdat met mobile nu eenmaal veel geld kan worden verdiend.
Daarbij is mobile internet bij uitstek het platform voor personalisatie. Want wie geeft nu ooit zijn telefoon uit handen ?

  • Hoofdstuk 4 - Designing for context
Behandelt het begrip 'Context' met een grote C en 'context' met een kleine c. Een beetje een zweverig hoofdstuk maar wel één met een belangrijke boodschap.
De context van de gebruiker speelt een cruciale rol in het gebruik en het soort informatie.

  • Hoofdstuk 5
Een belangrijk hoofdstuk welke uit de doeken doet waarom een 'Mobile Stategy' noodzaak is waarbij geconstateerd wordt dat mobile design en development geen goedkope zaken zijn.
Opgesomd worden 7 (soms obligate) regels.
De belangrijkste
-Focus on context, goals and needs.
-You can't support everything
-Don't convert, Create
-Keep it simple

  • Hoofdstuk 6
Hier worden diverse Mobile applicaties opgesomd waaronder Native Applications (specifiek compiled voor een platform) of Mobile Web Applications (plat gesteld een website gebaseerd op xhtml,css,javascript). Duidelijk mag zijn dat de laatste als nadeel heeft dat deze niet de optimale ervaring biedt van een native application die allerlei zaken van een device kan aanspreken.

  • Hoofdstuk 7
Bevat veel rijke informatie omtrent de mobiele informatie architectuur en user experiences.
Na een verhelderend diagram op http://www.jjg.net/elements/pdf/elements.pdf komen diverse praktische zaken aan bod.
(Clickstreams, sitemaps, keep it simple, labels,wireframes,prototyping etc.)
Opvallende uitspraak: 'people don't respond to visual aesthetics as much as you might think'.
Kortom: een hoofdstuk wat het lezen waard is.

  • Hoofdstuk 8
Over Mobile design met een wat meer praktisch gehalte.
Look and feel , Layout, color, graphics , typography, readability. Hier komen we ook te weten dat de kleur 'rood' staat voor passie, sex, kracht en huwelijk (India only) dus dat zit wel goed bij de UBU.

  • Hoofdstuk 9
Mobile Web Application versus Native applications. Plat samengevat: maak een Mobile Web Application tenzij je echt functionaliliteit van het device nodig hebt zoals filesystem, offline gebruik, camera etc.


  • Hoofdstuk 10
Allereerst een opsomming van wat Web 2.0 volgens de auteur is. Dan de constatering dat niemand goed weet wat Mobile 2.0 nu eigenlijk is. Wel enige handige weetjes:
-Wil je dat de batterij snel leeg is gebruik dan veel Javascript
-Idem voor data intensieve applicatie (er wordt voor veel AJAX gewaarschuwd)
-Mobile widgets are the next big thing
-De mobile community heeft een groot ego en staat haaks op de web community.

  • Hoofdstuk 11
Over de ondersteuning van verschillende devices. Een 'device plan' op organisatie niveau is daarbij onontbeerlijk. Hierin ook een matrix waarbij de mobile browsers worden opgedeeld in classes lopend van 'A tm F' waarbij de ondersteuning voor markup, css en javascript inzichtelijk wordt gemaakt. Enkel Class A komt in de buurt van de bekende desktop browsers en javascript ondersteuning is uitermate pover bij overige classes.
Daarnaast is de ontwikkeling van DIAL als device onafhankelijke markup taal in opmars.
Het hoofdstuk sluit af met een stuk over de CSS ondersteuning aangeduid als Wireless CSS of WAP CSS.

  • Hoofdstuk 12
Geheel gewijd aan iPhone en bijbehorende tools zoals webkit.

  • Hoofdstuk 13
Een hoofdstuk van importantie over 'adapting to devices' via detect, adapt and deliver.
Er zijn verschillende opties
1) Do nothing. Dit stoelt op de W3C gedachte van 'One Web' en dat een device zelf in staat is te renderen o.a. op basis van bv. CSS3.
Een optimistische gedachte en weinig compatible momenteel.
2) Progressive enhancement. Gebaseerd op fallback techniek bijvoorbeeld varierend van 'geen stylesheet' tot een bijna volledige CSS2\CSS3 ondersteuning
3) Device targeting. Probeer zo goed mogelijk het device te detecteren. Op page 248 en verder zijn diverse voorbeelden gegeven om dit te doen. Niet enkel in Javascript of PHP maar ook bv. in .htaccess en zelfs in Apache \ IIS modules.
4) Full adaption. Ondersteuning van elke Class

Een zeer complete oplossing inclusief PHP API wordt aangeboden via opensource project WURFL
Andere opties o.a vanaf page 248-260
http://www.passani.it/switcher/ (niet gratis)

Voor de constructie van een mobile URL worden enkele mogelijkheden geschetsts
domain.com/mobile
domain.com/m
m.domain.com
of zelfs per device
iphone.domain.com
domain.com/iphone

Tips:
-lange URL's zijn lastig op een mobile dus het kan handig zijn om een tinyurl alias te gebruiken
-Popup windows: DON'T

  • Hoofdstuk 14
Geheel gewijd aan 'making money in mobile' en wellicht interessant voor de mensen die een tweede huis willen kopen.

  • Hoofdstuk 15
Omtrent 'supporting devices' en 'device plans'
Een rommelig en onvolledig stuk over de kosten en baten van device support en bijbehorende plans en testscenario's.
Een suggestie voor testen is 'guerilla testing' oftewel langsgaan bij diverse winkels en daar diverse modellen testen. Meer praktisch is het testen op een desktop o.a via een iframe of via webkit
Opera heeft de mini browser op http://www.opera.com/mini/demo/
Erg handig ook is de useragent switcher van de welbekende http://chrispederick.com/work/user-agent-switcher/

  • Hoofdstuk 16
Dit laatste hoofdstuk schetst de toekomst van mobiel. Allereerst gelooft de auteur dat web 2.0 al enige tijd dood is. De uitdaging ligt in data portability en 'making content accesible to all people regardless of location,education,ability...'


Het boek staat meestal in de kast bij I&O ontwikkelaars.

Geen opmerkingen: